PADMAAVAT

Film Padmaavat konečně vplouvá i do českých kin a to konkrétně čtyřmi projekcemi v kině Atlas:

17.2.2018, 18.2.2018, 25.2.2018 a 3.3.2018.

Příběh o krásné rádžputské rání Padmavátí, po které zatouží muslimský sultán a je ochoten jít kvůli ní do bitvy, ačkoliv ona ho nechce a je šťastně vdaná. To je velmi ve zkratce hlavní děj. Tento film má ale za sebou dost komplikovanou cestu, která není vůbec tak lehká a jasná. Zde uvádím pár bodů, které si myslím, že je dobré vědět, pokud se na něj třeba chystáte jít. Snažila jsem se to udělat bez spoilerů

1) Sanjay Leela Bhansali

Režisérem tohoto filmu je Sanjay Leela Bhansali, který má na svém kontě již například velkofilmy: Devdas (2002), Black (2005), Goliyon Ki Raasleela Ram-Leela (2013) a Bajirao Mastani (2015). Nyní je zde tedy jeho nejaktuálnější počin Padmaavat.


Je pár věcí, kterými se většina jeho filmů vyznačuje (pro nás laiky), ve spojitosti s Padmaavati to pak je například:

  • Důraz na velkolepou výpravu a "estetično"

Nádherné kostýmy, skvostné paláce a doplňky jsou opravdu doladěné do posledních detailů a berou dech. Někdy jsou skoro až na pokraji kýče, ale pro mne to už tak nějak k němu patří a v tomto případě mi to nevadí. Bohužel je někdy tato estetická stránka na úkor obsahové!

S tímto bodem souvisí i dramatičnost a epičnost scén, bohužel i jistá plytkost ve scénáři, který je plný vzletných slov a gest.

  •  Hudba a tanec

Asi i tohle vlastně patří k prvnímu bodu. Sanjay Leela Bhansali si komponuje hudbu sám a teda nutno říct, že mu to jde velmi dobře. Filmy také doprovází výborná taneční čísla, takže se většinou klipy z jeho filmů stávají naprostými trháky. V posledních třech filmech dal vždy samostatnou píseň Ranveeru Singhovi - Tattad Tattad, Malhari a Khalibali. Ve všech jsou podobné taneční prvky. No, u prvních dvou mi to nevadilo (Malhari považuji za skvost), ale u aktuální Khalibali mi to už začalo vadit. Chtělo by to příště zase něco nového.

 

  • Délka

Padmaavat má 2 hodiny a 44 minut, což je dost a jsem zvědavá, jestli to nebude na škodu. Pro zajímavost Bajirao Mastani měl 2h 38minut a Devdas dokonce 3 hodiny a 5 minut.

 

  • Oblíbení herci

V posledních třech filmech se objevili režisérovi oblíbenci Deepika a Ranveer. Ti v Padmaavati výjimečně nehrají mileneckou dvojici.

2) Hlavní postavy:

Rání Padmavátí = Deepika Padukone

Krásná rání Padmavátí z království Singhal (dnešní Srí Lanka), která se stane druhou manželkou rádžputského vládce království Mewaru, Maharawala Ratana Singha.



Maharawal Ratan Singh = Shahid Kapoor

Poslední rádžputský vládce z dynastie Guhila, který vládl království Mewar. Manžel rání Padmavátí. Před sňatkem s ní již byl ženatý s Nagmati (Anupriya Goenka).


Alauddin Khilji = Ranveer Singh


Jeden z nejznámějších vládců Dillíského sultanátu. K moci se dostal tak, že zabil svého strýce a zároveň tchána - Jalaluddina Khiljiho (Raza Murad). Podle filmu a legendy začal obléhat Chittor, protože se doslechl o nesmírné kráse rání Padmavátí a zatoužil po ní. Jedním z jeho nejbližších pobočníků byl Málik Kafur (Jim Sarbh) = vrchní eunuch, otrok a vojevůdce, který se dopracoval k velké moci.

Ranveer Singh sklízí za tuto roli muslimského záporáka veliké ovace. Je to pro něj změna, většinou hraje pozitivní hlavní role.


3) Realita nebo fikce?

Otázka, která se skrývá za většinou kontroverzí: Zobrazuje film historické události či pouhou legendu? Tvůrci filmu zdůrazňují, že film vychází z básně Padmaavat súfijského básníka Málika Muhammada Jayasiho, která byla napsána až v roce 1540, ačkoliv pojednává o událostech a postavách žijících kolem roku 1303. Zatímco sultán Alauddin Khilji, Ratan Singh a samotné obklíčení Chittorgarhu jsou historickými osobnostmi a událostmi, se samotnou Padmavátí a motivem tohoto tažení to již tak jasné není. Zřejmě se do této postavy spojily a projektovaly nejrůznější vlivy a vytvořily určitý legendární archetyp ctnostné a neohrožené hinduistické ženy. O to víc se může zdát celý spor okolo filmu absurdnějším.

4) Protesty, odložená premiéra

Film původně nesl titul "Padmavati" a měl mít premiéru 1.12.2017. Co se přihodilo, že se nakonec do kinosálů dostal až 25.1.2018 a o písmenko "i" chudší?

Problémy a kontroverze provázeli již samotné natáčení filmu. Například v lednu 2017 pronikli příslušníci rádžputské organizace Karni Sena na plac, poničili kulisy a uštědřili facku i samotnému režisérovi. Velmi otevřené výhružky padali na hlavu režiséra i hlavní herečky Deepiky Padukone. Představitelé této organizace si stěžovali například na to, že film zraňuje rádžputské cítění a znevažuje historii vznešených rádžputů a pověst rání Padmavati. Ve filmu se měla také údajně nacházet snová scéna mezi Padmavati a sultánem Alauddinem Khiljim. To však S.L. Bhansali popřel, jednalo se nejspíš jen o fámu.

Karni Sena nebyla jediná skupina, která protestovala proti filmu, přidali se také někteří politici, kteří požadovali kompletní zákaz filmu. Kritické hlasy zněli i od indických (a pákistánských) muslimů, kterým se nelíbilo černobílé vyobrazení sultána Khiljího jako strašlivého muslimského uzurpátora a Ratana Singha jako počestného hinduistického vládce. Na druhou stranu se za film a za uměleckou svobodu postavila celá řada známých indických osobností.

Zajímavost: Film Padmaavat byl zakázán v Malajsii, a to právě pro výše zmíněné zobrazení muslimského vladaře.

Původní datum premiéry bylo nakonec dobrovolně odloženo a čekalo se, k jakému verdiktu dospěje Central Board of Film Certification (CBFC). Tento orgán nakonec film schválil, ale s pár podmínkami, na které tvůrci přistoupili. Mezi nimi byla právě například změna názvu filmu, která měla odkazovat ke skutečnosti, že se film opírá o legendu Padmavat a ne o historii. Dalšími požadavky bylo například zařazení dodatečných distancování (disclaimer) a úprava písně Ghoomar. V té musel být zakryt pas/břicho hlavní představitelce. Nicméně násilné protesty provázely i lednovou premiéru filmu.

Zajímavost: Filmu (a konkrétně písni Ghoomar) bylo také vyčítáno, že rání Padmavátí v něm nenosí tradiční zahalení rádžputských žen tzv. Ghoonghat. Tradiční tance se také často tancují s tímto závojem, přes který je vidět.

5) Ženská otázka
Velmi otevřený dopis režisérovi adresovala herečka Swara Bhaskar: https://thewire.in/218456/end-magnum-opus-i-felt-reduced-vagina/


V dopise je pár spoilerů, takže bude asi lepší přečíst si ho až po filmu. Jen je dobré si uvědomit, že zde existuje (nejen od Swary) kritika stereotypního zobrazení žen v tomto filmu a představení sebevraždy, mužské pýchy apod.

V dopise Swara například kritizuje způsob, jakým režisér ve filmu zobrazil rituál Sátí (rituální sebeupálení vdovy spolu s tělem manžela) a Džauhar (hromadná sebevražda v plamenech ve strachu před zajetím cizími vojsky). Celkově kritizuje způsob, jakým byly ve filmu prezentovány ženy bez přihlédnutí k reálnému indickému kontextu. Více se k jejímu článku budu moct vyjádřit až poté, co film opravdu uvidím. Ale již teď myslím, že má její kritika něco do sebe.

 Viacom18 Motion Pictures

brand_name - Website, domain and webhosting easy and fast.